Geen widgets gevonden in de zijbalk

Kijk naar de albumhoes van Sling en je weet hoe de muziek van Clairo klinkt. Warm, zacht, als een wollige omhelzing. Deze uitstekende plaat zorgt er ook voor dat ze naar België afzakt. 

 
Het fenomeen Clairo, begint in haar slaapkamer. Direct is ze met haar DIY-hit ‘Pretty Girl’ een favoriet voor haar generatie. Na wat gespring tussen genres (van dream pop tot electronica) komt ze terecht bij haar debuutalbum Immunity. Ze kiest voor meer gitaar, gedetailleerde productie en effecten op haar vocals. Immunity zorgt voor een handvol hits en werd geprezen als een kanjer van een debuut.
 
Hoe volg je dit succes op? Door terug te trekken naar een studio op een heuvel met sterproducer Jack Antonoff blijkbaar. Het resultaat is Sling. Een album dat thema’s van moederschap, mentale worstelingen en de liefde voor een nieuwe hond bespreekt. Sling klinkt teruggetrokken, zachtaardig. Alle effecten van Immunity worden vervangen door instrumenten en gelaagde, fluisterzachte vocals. Ergens tussen Joni Mitchell, Elliott Smith en the Beach Boys.
Live klinkt Sling anders. Een perfecte vertaling voor een concertzaal. De drums, die op plaat vaak als ruggengraat dienen, springen naar de voorgrond. Nummers als ‘Zinneas’ en ‘Partrigde’ worden live echte hoofdknikkers die naar de jaren 70 knipogen. Het podium ziet er uit als een 70’s salon met hier en daar gedimde sfeerverlichting en een wijnglas op de rand van Clairo’s piano. Naast de toevoeging van een saxofoon en een dwarsfluit valt het op hoe Clairo ook gewoon een enorme groei heeft meegemaakt als muzikant. Ze ziet er zelfzeker uit, zingt vanuit elke hoek van het podium en schrikt niet af van een emotioneel nummer. Zelfs haar eerste hits komen aan de beurt. ‘4EVER’ en ‘Flaming Hot Cheetos’ toveren een collectieve glimlach. Tijdens ‘Blouse’, de enige single van Sling, vraagt ze het publiek om mee te zingen. De zaal wordt verlicht door gsm-zaklampen en de gevoelige tekst kinkt luid in de zaal.
 
De feedback van uit het publiek is gigantisch. Clairo is de stem van een generatie. Haar teksten weerspiegelen de gevoelens van opgroeien. Van bedroom pop naar Sling. Van middelbaar naar universiteit. Van plastic naar mahoniehout. Van katoen naar fluweel. (Carlo Croes)

Concert 23/09/2022 @ La Madeleine – Brussel

Door admin